SKOLVERKETS KRITERIER
Undervisningen i ämnet webbteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Betyg E (Skolverket)
Betyg C (Skolverket) Betyg A (Skolverket)
Kunskaper om internets historia, betydelse, terminologi och funktionalitet. Terminologi inom området webbutveckling. Eleven använder med viss säkerhetenkel terminologi inom området. Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. Eleven använder med säkerhet terminologi inom området.
Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera utvecklingsprojekt för webbplatser och webbapplikationer eller andra slags applikationer som bygger på webbtekniker. Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt: målsättningar, planering, specifikation av struktur och design, kodning, optimering, testning, dokumentation och uppföljning. Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten, där logiker som styr innehåll, design och beteende i begränsad utsträckning är åtskiljda.När arbetet är utfört gör eleven enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten, där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskiljda.

När arbetet är utfört gör eleven en 
noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. I utvärderingen resonerar eleven kring eventuella avvikelser samt motiverar översiktligt de val som har gjorts.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Vid behov reviderar eleven planen. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten, där logiker som styr innehåll, design och beteende i omfattande utsträckning är åtskiljda.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann
och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. I utvärderingen resonerar eleven kring eventuella avvikelser samt motiverar utförligt de val som har gjorts.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med
säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Kunskaper om de tekniker som används för att bygga webbplatser och webb-applikationer samt dessa teknikers vidgade roll inom annan mjukvaruutveckling.  

Kunskaper om applikationsarkitektur, inklusive separation av olika slags logik.
Märkspråk och stilmallar. I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och som omfattar några tekniker för märkspråk och stilmallar. I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och som omfattar några tekniker för märkspråk och stilmallar.  I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och som omfattar flera tekniker för märkspråk och stilmallar.
Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokumentobjektsmodellen som en teknik för ökad användbarhet genom progressiv förbättring. Eleven utvecklar med tillfredsställande funktionalitet inom något eller några av områdena domskript, interaktiv 2D-grafik, 3D-grafik eller animationer. Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat funktionalitet inom något eller några av områdena domskript, interaktiv 2D-grafik, 3D-grafik eller animationer. Eleven utvecklar med gott resultat funktionalitet inom något eller några av områdena domskript, interaktiv 2D-grafik, 3D-grafik eller animationer. 
Bilder, ljud, video och två- eller tredimensionell interaktiv grafik för webbapplikationer med möjlighet till fördjupning inom någon sådan teknik, till exempel skalbar vektorgrafik (SVG) eller WebGL.  I arbetet bearbetar eleven med tillfredsställande resultat enkel text, bild och eventuell annan media, så att de blir anpassade för att fungera i produkten. 

Eleven vidtar
några enkla åtgärder för att åstadkomma snabb överföring av bilder och andra mediafiler.
 I arbetet bearbetar eleven med tillfredsställande resultat och via flera moment text, bild och eventuell annan media, så att de blir anpassade för att fungera i produkten. 

Eleven vidtar
några åtgärder för att åstadkomma snabb överföring av bilder och andra mediafiler.
 I arbetet bearbetar eleven med gott resultat och via flera moment text, bild och eventuell annan media, så att de blir anpassade för att fungera i produkten.

Eleven 
optimerar bilder och andra mediafiler för att åstadkomma snabb överföring och vidtar åtgärder för att reducera antalet överföringar per sida.
Kunskaper om tekniker för dynamiska webbplatser. Ej denna kurs  
Kunskaper om teckenkodning och förmåga att hantera olika standarder för teckenkodning. Nationella och internationella riktlinjer för god praxis inom webbutveckling. Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning. Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning.  Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning.
Förmåga att bygga webbplatser och webbapplikationer enligt standarder och riktlinjer för god praxis samt med god tillgänglighet för människor med olika förutsättningar. Kvalitetssäkring av applikationens funktion och validering av kodens kvalitet. Produkten är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och följer etablerad god praxis. Detta kontrollerar eleven med några enkla tester.

Dessutom kontrollerar eleven med
viss säkerhet produktens tillgänglighet med automatiserade tester. 
Produkten är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och följer etablerad god praxis. Detta kontrollerar eleven med några tester.

Dessutom kontrollerar eleven med viss säkerhet produktens tillgänglighet med automatiserade tester 
och begränsad manuell testning. 
Produkten är av god kvalitet när det gäller funktion och följer etablerad god praxis. Detta kontrollerar eleven både manuellt och med flera tester.

Dessutom kontrollerar eleven
med säkerhet produktens tillgänglighet med automatiserade tester, simuleringar och manuell testning. 
Uppnående av interoperabilitet genom att följa standarder och testa på olika användaragenter.
Applikationer som fungerar oberoende av val av användaragent, operativsystem eller hårdvaruplattform samt hur tillgänglighet uppnås utifrån att applikationerna ska vara uppfattningsbara, användbara, begripliga och robusta även för användare med funktionsnedsättning.
Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt förmåga att göra etiska överväganden och reflektera över integritetsfrågor. Lagar och andra bestämmelser som styr digital information, till exempel personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation. Eleven redogör översiktligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. Eleven redogör utförligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. Dessutom för eleven välgrundade resonemang om webbrelaterade frågor om etik och integritet. Eleven redogör utförligt och nyanserat för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om webbrelaterade frågor om etik och integritet. 
Kunskaper om säkerhet och förmåga att identifiera och motarbeta attacker. Vanliga attackvektorer mot webbapplikationer och åtgärder för att skapa säkerhet. Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten. Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten samt kontrollerar produktens säkerhet med något test. Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten samt kontrollerar produktens säkerhet med några tester.
  Webben som körmiljö för applikationer av olika slag. Eleven beskriver översiktligt webben som körmiljö samt gör en enkel jämförelse mednågot annat alternativ. Eleven beskriver utförligt webben som körmiljö samt gör en välgrundad jämförelse med några andra alternativ. Eleven beskriver utförligt och nyanserat webben som körmiljö samt gör en välgrundad och nyanserad jämförelse med flera andra alternativ.
  LOKAL TOLKNING
  TEORI kan de mest grundläggande terminologin inom webbutveckling,
kan välja korrekt teckenkodning,
kan grunderna om lagar och andra bestämmelser som berör webbsidor,
kan översiktligt beskriva webben som körmiljö och göra en enkel jämförelse med andra alternativ om för och nackdelar,
kan grundläggande teori om ljud, bilder och video, kan grundläggande teori om webbsidelayout.
förutom kraven för E med viss säkerhet:
koll på terminologin
koll på lagar och andra bestämmelser som berör webbsidor,
beskriva webben som körmiljö och göra en hyfsat utförlig jämförelse med andra alternativ om för och nackdelar,
koll på grundläggande teori om ljud, bilder och video,
koll på grundläggande teori om webbsidelayout
förutom kraven för E med säkerhet:
koll på terminologin
koll på lagar och andra bestämmelser som berör webbsidor,
beskriva webben som körmiljö och göra en nyanserad och utförlig jämförelse med andra alternativ om för och nackdelar,
koll på grundläggande teori om ljud, bilder och video,
koll på grundläggande teori om webbsidelayout
  HTML+CSS

kan skapa webbsidor med tillfredsställande kvalite och funktionalitet,
mestadels korrekt html5 syntax,
relativt enkel stilmall men behärskar klasser, id och pseudoklasser och de grundläggande möjliga egenskaperna,
kan hantera enklare fall av lager och positionering
behärskar enklare fall av styrning av layout med blockelement,
kan boxmodellen,
kan skapa imagemap,
kan använda iframe,
kan grunder i skapande av tabeller

kan skapa webbsidor med bra kvalite och funktionalitet (testade och validerade),
korrekt html5 syntax,
tydlig och välstrukturerad stilmall och behärskar klasser, id och pseudoklasser, klass(id) i klass(id), klass(id) i tagg, tagg i klass(id) och bra koll på de möjliga egenskaperna
kan hantera hyfsat komplexa fall av lager och positionering
behärskar hyfsat komplexa fall av styrning av layout med blockelement,
kan boxmodellen,
kan skapa imagemap,
kan använda iframe,
kan grunder i skapande av tabeller

kan skapa webbsidor med utmärkt kvalite och funktionalitet(testade och validerade),
korrekt html5 syntax,
tydlig och välstrukturerad stilmall och behärskar klasser, id och pseudoklasser, klass(id) i klass(id), klass(id) i tagg, tagg i klass(id) ochoch bra koll på möjliga egenskaperna
kan hantera komplexa fall av lager och positionering
behärskar komplexa fall av styrning av layout med blockelement,
kan boxmodellen,
kan skapa imagemap,
kan använda iframe,
kan grunder i skapande av tabeller

 

 

JAVASCRIPT kan skriva javascript för:
enklare designpåverkan på webbsidan,
för enklare kontroller av formulär,
för ganska enkel interktivitet på webbsidan,
för styrning, animering och uppritning(canvas-ritning)
kan skriva javascript för:
relativt komplex designpåverkan på webbsidan,
relativt komplexa kontroller av formulär,
relativt komplex interktivitet på webbsidan,
relativt komplex styrning, animering och uppritning(canvas-ritning)
kan skriva javascript för:
komplex designpåverkan på webbsidan,
komplexa kontroller av formulär,
komplex interktivitet på webbsidan,
komplex styrning, animering och uppritning(canvas-ritning)

 

 

LJUD; BILDER; VIDEO kan bearbeta och presentera ljud enligt html5,
kan göra enkel bearbetning och webbanpassa bilder till sidorna,
kan presentera videofilmer enligt html5
kan bearbeta och presentera ljud enligt html5,
kan bearbeta och webbanpassa bilder till sidorna
kan presentera videofilmer enligt html5
kan bearbeta och presentera ljud enligt html5,
kan bearbeta och webbanpassa bilder till sidorna
kan presentera videofilmer enligt html5

 

 

PROJEKT kan planera och genomföra ett relativt enkelt projekt
har hyfsad koll på vad som krävs för genomförandet och om den egna kapaciteten finns,
kan ge enkla omdömen på sitt eget arbete och kvaliten på sina sidor
kan planera och genomföra ett relativt komplext projekt
har koll på vad som krävs för genomförandet och om den egna kapaciteten finns,
kan ge utförliga omdömen på sitt eget arbete och kvaliten på sina sidor
kan planera och genomföra ett komplext projekt
har full koll på vad som krävs för genomförandet på den egna kapaciteten,
kan ge utförliga och nyanserade omdömen på sitt eget arbete och om kvaliten på sina sidor